Missie & Visie

Gerard Groot | Directeur Rijvo B.V.

Kies hieronder een onderwerp
of lees alles van boven naar beneden:


Foto gemaakt door Nick Tol ©

Rijvo ondergaat revolutie:

Van compleet in tegels naar complete beleving!

Directeur Groot: "We bewegen mee met de wensen van de klant"

Er staat de komende jaren heel wat te gebeuren binnen en rondom Rijvo. Als oorspronkelijke tegelhandel hebben wij de laatste jaren gemerkt dat de wensen van onze klanten steeds meer veranderen. Werden de wanden van een badkamer vroeger vrijwel altijd betegeld, tegenwoordig zijn exclusief geverfde en gestukadoorde muren razend populair. Rijvo-directeur Gerard Groot beweegt met zijn klanten mee en wil met zijn bedrijf één van de eersten worden die binnen afzienbare tijd in alles faciliteert; van wand-, plafond- en vloerafwerking tot de bijbehorende accessoires. De slogan ‘Compleet in tegels’ verandert naar ‘Complete beleving’ en het logo heeft een bijpassende metamorfose ondergaan. ,,Klaar voor de toekomst!”. Deze volgende stap naar de toekomst werd ingeluid met het hijsen van de nieuwe Rijvo-vlag. Bekijk HIER de video van dit memorabele moment. 


De initiator van de ‘Rijvo-revolutie’ is eigenaar en directeur Gerard Groot zelf. Hij verklaart: ,,Tegenwoordig hebben veel gerenommeerde interieurstylisten hun eigen televisieprogramma, dat op primetime wordt uitgezonden. De koper wordt overspoeld met inspiratie voor interieur en styling. Ze zien hierdoor in dat bepaalde combinaties die op voorhand gek lijken, er in de praktijk best leuk uitzien. Alleen beschikken de meeste kopers niet over de capaciteiten om die samenstellingen zelf te maken. Daarvoor zijn ze logischerwijs op zoek naar adressen waar je al die verschillende producten bij elkaar kunt vinden en waar vakkundige mensen aanwezig zijn om hen te helpen bij het vinden van de juiste producten en kleuren”, aldus Groot. 

Dat is één van de redenen waarom Rijvo heeft besloten om haar grenzen te verleggen. Ze zien ruimte in de markt. ,,Tegenwoordig bestaan badkamers uit allerlei verschillende combinaties van tegels, stukadoorswerk, verf, gietvloeren… niets is meer te gek. Wij willen zo veel mogelijk van die combinaties gaan aanbieden. Dat je door de showroom loopt en alles in verschillende hoekjes tegenkomt. We gaan de complete beleving overbrengen, vandaar ook onze nieuwe slogan.”

Pure & Original

Pure & Original
Een paar meter verderop staat een uitgebreide collectie van bijzondere verfsoorten en lakken van het merk Pure & Original. Hun ecologische producten staan bekend als sfeervol, stijlvol en gemaakt met respect voor mens en natuur. Door middel van de beste grondstoffen en natuurlijke pigmenten, levert het verf en de lak van Pure & Original de meest rijke kleuren op. In totaal zijn er 140 verschillende kleuren verkrijgbaar. Daarnaast beschikt Rijvo als een van de weinige bedrijven in Nederland over een eigen ColorMap-verfmachine, die kleuren kan mengen met 99,8% precisie. Als oorspronkelijk tegelbedrijf zijn ze daarmee dus al verder dan menig schilderbedrijf en kunnen ze de klant optimaal bedienen.


Groot loopt weer verder. Even later wijst hij naar een badkamer. Het is zo’n perfect voorbeeld van een combinatie tussen tegels, verf en stukadoorswerk. Het resultaat is verbluffend. ,,We hebben de muren hiervan onlangs laten stukadoren en schilderen. Voorheen was dat ons ding niet. Het was normaal dat de klant dat zelf moest bepalen en uiteindelijk regelde de schilder het wel. Maar door die wanden wél in de juiste kleuren te schilderen, krijgt die hele badkamer, onze corebusiness, in z’n geheel een megaboost. Waarom? De consument denkt vaak niet automatisch na over hoe het zou staan als je bepaalde combinaties zou toepassen. Ze willen meteen zien hoe het er uit komt te zien. Door dat op de juiste manier te doen, ontstaat een setting waarbij de klant de badkamer eerder wil kopen.”
Corebusiness
De passie en gedrevenheid straalt van hem af als Groot het over zijn nieuwe concept heeft. De oprichter van het bedrijf staat bekend als een persoon die verder denkt dan het heden. Volgens zijn personeelsleden is hij vaak vier stappen verder dan de rest. ,,Het is een proces dat non-stop doorgaat. De markt verandert constant. Ik ben een persoon die daarop wil blijven inspelen. Dat maakt het ook wel eens lastig, want andere partijen denken misschien één stap vooruit en moeten erg wennen aan onze werkwijze”, bekent Groot.

Gerard Groot | Directeur Rijvo B.V.
Foto gemaakt door Nick Tol ©

Ook zijn personeel moet flink aanzetten om zijn tempo te kunnen bijbenen. Zijn werknemers krijgen regelmatig uitleg over de nieuwe producten en worden zo veel mogelijk betrokken bij de nieuwe plannen. ,,We weten dat we goed zijn in tegels, maar moeten nu ook stukadoorswerk en andere zaken gaan verkopen, weliswaar met behulp van experts.”

Overigens verwacht de Volendammer niet dat tegels helemaal van de markt zullen verdwijnen. ,,Vloertegels blijven in elk geval bestaan, dat is nog steeds een ideaal product. Maar wat betreft de wandafwerking heeft de klant tegenwoordig zó veel mogelijkheden, dat ik niet verwacht dat de tegel over tien jaar nog onze corebusiness is.”

Vast staat dat Rijvo bezig is aan een nieuwe fase. Een fase waarin ze die corebusiness, wat op dit moment nog 85% van de handel is, wordt verschoven naar het totaalplaatje. Groot: ,,De consument verandert, dus wij moeten mee veranderen. Tot en met de accessoires aan toe willen we alles gaan verkopen, ook in onze steunvestiging in Haarlem. Bovendien speelt zich achter de schermen ook van alles af. Er gaat de komende jaren nog veel meer moois gebeuren binnen ons bedrijf.”
Innovatie
Innovatie loopt al sinds de oprichting van Rijvo als een rode draad door de bedrijfsvisie. Zestien jaar geleden schreef Groot zich samen met zijn compagnon in bij de Kamer van Koophandel als tegelzetbedrijf, met de visie om uiteindelijk een bijbehorende tegelshowroom in Purmerend te openen. Dat lukte, nota bene een jaar nadat het bedrijf het levenslicht zag. Groot: ,,We zijn op de standaard manier begonnen: de aannemer contracteerde ons voor het tegelwerk, vervolgens kwamen de kopers bij ons een standaardtegel uitzoeken en mits er budget was, kochten ze een duurdere tegel. Dat hebben we een paar jaar zo gedaan, totdat de kopers een aversie kregen tegen de werkwijze van meeprofiteren die veel betrokken partijen destijds hanteerden.”

Het leidde er voor Rijvo toe dat het tegelbedrijf bij grote bouwprojecten steeds een paar woningen wél mocht tegelen, en dan weer een aantal niet. Simpelweg omdat de kopers het zat waren om in de maling genomen te worden. ,,Onze tegelzetters moesten dan telkens een paar dagen van de bouw af en daarna weer terugkomen. Dat konden we niet op die manier volhouden, we moesten wat anders. De kosten werden niet opgevangen door de kleine marge die we in het basistegelwerk hadden.”
TegelsPlus Management

TegelsPLUS
Groot bedacht vervolgens een geniaal concept: TegelsPLUS tegelprojectmanagement. Dit programma wordt tot op de dag van vandaag breed gedragen door zowel aannemers, ontwikkelaars en tegelzetters als woningkopers. Groot legt het in klare taal uit.

,,Als je voorheen het basistegelwerk niet mooi vond, liep je de showroom in, kreeg je een paar centen terug en betaalde je veel geld voor nieuwe tegels. Daarom kwamen wij met het idee om op te waarderen vanaf de basis. Je koopt de basistegel en daarin zit alles; van arbeid tot materiaal. Willen de kopers een exclusievere tegel, dan laten we hetgeen wat ze al betaald hebben zitten en rekenen we alleen kosten voor de meerprijs van het nieuwe tegeltje. De gedachte van ‘wat krijg ik er weinig voor terug’ wordt daardoor omgedraaid naar ‘wat hoeft er weinig bij’. Sinds het nieuwe concept hebben we dus geen discussies meer, de score is gigantisch omhoog gegaan en we hebben blije kopers. Daarbij is het zo dat de bedragen die men bij dit systeem uitgeeft ook nog eens boven verwachting zijn. Het vertrouwen is terug, de klant kan alles zelf bepalen, afhankelijk van zijn eigen budget. Heb je er veel voor over, dan koop je een duurdere tegel, heb je minder, dan doen we een stapje terug.”
Efficiëntie
Naast de voordelen voor de eindgebruiker, ondersteunt Groot met dit concept ook de aannemers. ,,We begeleiden het complete traject van het eerste contact met de koper tot aan de oplevering, inclusief de administratie. De aannemers blijven verantwoordelijk, maar hierdoor hebben ze naar veel zaken geen omkijken meer.”

Dat is ook een van de redenen waarom Rijvo twee extra steunlocaties heeft laten bouwen in Utrecht en Haarlem, met hetzelfde concept. ,,Omdat we alles in eigen hand hebben, hoeven we niet steeds meer te wachten op andere partijen. We gaan lekker ons eigen gang en informeren alleen bij de aannemer af en toe over in welk stadium hij zit met de koper. We worden er voor geprezen door aannemers, zij zijn er ontzettend blij mee. Bovendien werken de beste tegelzetters graag met TegelsPLUS, omdat werkonderbrekingen definitief tot het verleden horen. Enerzijds trekken we met dit programma extra werk naar ons toe, maar anderzijds levert het ons én de rest véél meer op in het verdere proces.”Het vertrouwde Rijvo in een nieuw jasje...op weg naar de toekomst!

Dankzij de innoverende stappen die Groot samen met zijn team heeft gezet, staan de drie vestigingen van Rijvo er momenteel beter voor dan ooit. Het bedrijf gaat de toekomst in met de nieuwe zilver-zwartkleurige ‘R’ als beeldmerk, waarmee Groot en consorten grootse plannen hebben. ,,Over een paar jaar staat die ‘R’ synoniem voor alles wat met wonen te maken heeft.”